Inverteres klíma
Inverteres klímát vagy hagyományos klímát?
Ha még nem olvasta hogyan működik a klíma, javaslom azt is olvassa el!
A csapból is az inverteres klíma folyik, de azért egy autós hasonlattal hátha jobban érthető miért is az a "jó" klíma.
A hagyományos klímák (nevezzük őket KI-BE kapcsolós vagy On-OFF-nak is) kompresszora ami a hűtőközeget (gázt, Freont) szállítja ezáltal a hűtést-fűtést megvalósítja nem lehet szabályzózni. Csak két fokozata van vagy megy 100% vagy áll 0%. Ez olyan mintha az autóban vagy csak padló gáz vagy csak leállított motor lenne. Tehát ha klímát bekapcsoljuk +26°C fokra állítva és ennél melegebb akkor a kompresszor beindul és hűt ahogyan csak tud így a kifújt levegő a ventilátor sebbésségétől és a helység hőfoktól függően akár 8 - 10°C is lehet. Ha ennek a légáramlatnak a közelében vagyok jajj Nekünk. Mondja erre az érdeklődök nagy többsége de a távirányítón van fokozat kapcsolás (Low, Medium, High, Kis, Közepes, Nagy) akkor az minek? Hát hogy a nem inverteres klímákat is lehessen adni. :-) De félre a tréfával azzal csak a ventilátor sebessége változik a kompresszor az pörög vadul ha kell ha nem.
Ezekkel szemben egy Inverteres (inverter vezérlésű) klíma tudja változtatni a kompresszor forgási sebességét, ez által a hűtés-fűtés erősségét. Úgy mint az autóban Ön a gázpedállal meghatározhatja mennyire menjen a szekér. :-) De a váltóhoz is hasonlítjuk, mert a kompresszor nem folyamatosan szabályozható (azokat a frekvenciákat ahol a kompresszor nagyon remegnek ki kell kerülni) ha nem előre beállított fokozatokat kapcsol az inverter elektronika. Tehát ha közeledünk a beállított hőfokhoz akkor nem állítjuk meg a kompresszort, ha nem csak visszaváltunk 1-et. Ha még így is csökken a hőfok akkor még 1-et. És így szépen beáll a klíma a szükséges teljesítményre. Nem fagyasztó szekrényként működik.
És ezért fogyaszt kevesebbet az inverteres klíma?
Igen, lássuk be ha az autónkkal is csak padló gázon mehetnénk, és ha túl hamar érnénk a piros lámpához akkor padlófékkel kikapcsolnánk a motort se lehetne 5-6 Liter benzinnel járni.
És ezért kényelmes inverteres klíma?
Igen, mert be tud állni egy szükséges teljesítményre nem kapcsolgat ki-be állandóan. És így nem az van hogy kapcsoljuk ki mert K..va hideg van 3 perc múlva meg kapcsoljuk be mert K..va meleg van. Szépen el van a szükséges hűtés-fűtéssel. 1-fokozatában akár 5 - 6 °C fokkal fúj csak ki hidegebbet mint a helység maga, na aki már ezt is érzi az ne vegyen klímát. :-)
Hálószobába kicsi irodába csak inverterest ezt tanácsolom! Egy nagy nappaliba ahol elég messze vagyunk a klímától oda lehet egy ki-be kapcsolós, vagy a főnök nagy és tágas irodájába ;-).
És ezért hűt-fűt gyorsabban inverteres klíma?
Hát ... az inverteres klímák elektronikája már sokkal több paraméter figyel mint egy ki-be kapcsolós, mert be tud avatkozni a ki-be nem tudna ezért nem is figyeli. Tehát bekapcsoláskor az inverter vezérlés maximális fordulatra pörgeti a rendszert, de ezt ugye nem tudja sokáig tartani. Képzeljük el magunkat a testnevelés órán 3.-ik osztályban. Futóverseny ... az első 100méter ... "mint örült ki letépte láncait" ... aztán bemelegedtünk (kifáradtunk) és beálltunk a névleges teljesítményünkre ezen már elfutottunk 5 - 10 km-t is. Ugyan ez van az inverteres klímánál is ha már eléri a maximális hőfokot amit még károsodás nélkül elvisel akkor vissza kapcsol 1-et.
Ezért megy nehezebben tönkre inverteres klíma?
Igen, mert az elektronika figyeli a rendszer hőfokát, és ha az a túl melegedés jeleit mutatja visszavált 1 fokozatot. Ez előfordulhat a karbantartás elmulasztása miatt vagy mert a kültérit szakszerűtlenül rosszul szellőzött helyre szerelték, vagy nyitott ajtó-ablak mellet klímázunk és túlterheljük. A hagyományos klímák ilyenkor nem sok mit tesznek, vagy leállnak hiba üzenettel vagy az utolsó védelmi vonalban lévő KLIXON megállítja. Tehát elvileg nem mennek tönkre de ugye nem az okot szüntetik meg. Olyan mintha nem akkor mennék fogorvoshoz mikor csak tömni kell a fogunk hanem már mikor csak a kihúzás segít ... végül is mindkettő megszünteti a fogfájást. :-)