Klíma fűtésre? Kimondottan klíma fűtésre?
Igen, manapság egyre jobban terjed a megoldás. Az energia cégek is felismerté a lehetőséget, és így kedvező tarifákat hoztak létre a klímával fűtésre. Kezdődött a GEO tarifával majd Komfort tarifa most pedig már "H" árszabás is elérhető már országosan nem csak az egyes áramszolgáltatók területén.
Tehát ha Ön egy fűtésre optimalizált áram tarifát választ akkor már egyszerűbb a döntés. Fűteni klímával jelenlegi energia árak (2015 január) mellett nem túl alacsony külső hőfok esetén gazdaságos. A hő beszivattyúzása annál gazdaságosabb minél kisebb a különbség a kinti és a benti hőfok között.
Sokan egyből azt kérdezik mennyi a COP érték -20C foknál?
Miért merül fel ez a kérdés, autó vásárlásnál sem kérdeztem meg sosem mennyit fogyaszt a 185km/h-nál és hány órát mehetek vele egyfolytában 205km/h-val. A klímás fűtésnél sem kellene ennek kérdésnek ekkora porításnak lenni-e. Álljon itt egy grafikon a 30 éves átlag hőfokról. Láthatjuk hogy nem az jellemző hogy -20°C lenne. Ilyenkor tény hogy egy hőszivattyú nem olyan hatékony mint +7°C fok ban.
Külső levegő hőmérséklet (°C) | Évi napok száma | Évi órák száma |
-15 | 0,10 | 2,40 |
-14 | 0,13 | 3,22 |
-13 | 0,30 | 7,20 |
-12 | 0,40 | 9,60 |
-11 | 0,40 | 9,60 |
-10 | 0,70 | 16,80 |
-9 | 1,33 | 31,92 |
-8 | 2,16 | 51,84 |
-7 | 1,56 | 37,44 |
-6 | 2,40 | 57,60 |
-5 | 3,60 | 86,40 |
-4 | 4,10 | 96,40 |
-3 | 5,65 | 135,60 |
-2 | 6,45 | 154,80 |
-1 | 9,30 | 232,20 |
0 | 10,4 | 249,60 |
1 | 12,8 | 307,20 |
2 | 14,4 | 345,60 |
3 | 14,3 | 343,20 |
4 | 13,4 | 321,60 |
5 | 13,6 | 326,40 |
6 | 14,0 | 336,00 |
7 | 12,2 | 292,80 |
8 | 12,7 | 304,80 |
9 | 13,2 | 316,80 |
10 | 12,0 | 288,00 |
11 | 10,6 | 254,40 |
12 | 11,3 | 271,20 |
Éves átlag külső hőmérséklet 4,01°C | 203,48 | 4883,62 |
Nem minden klíma van fűtésre optimalizálva de egyre gyakoribb. A mai modern BLDC motorokkal felszerelt klímák a leggazdaságosabban alakítják az elektromos energiát mozgási energiává így jó a SCOP érték. A fűtésre optimalizált klímában a külső hőfokhoz alkalmazkodást nem csak egyszerű ventilátor sebesség (sok esetben régen csak Ki-Be kapcsolgatás) változtatással oldják meg a gyártók. Hanem a hűtőközeg áramlást egy elektromos adagló szelep (EEV) vezérli többféle logika szerint (PAM-PVM). Olyan ez mint régen voltak a karburátoros autók amikben fixen beállított üzemanyag szintek (úszó) és fix fúvókák voltak (a végén már több). Így 90km/h-nál jól ment és fogyasztott a kocsi de 50km/h zabálta az üzemanyagot, 120km/h nál meg gyenge volt kilométerek alatt lehetett elérni a sebességet. Nem is beszélve a szívató nevű szerkezet kezelése már igazi művészet volt, kocsmai beszélgetések főtémája volt hogy elindult-e a kocsi reggel és ha igen milyen szívató állással. A mai modern Injektoros (MPI, CDTI) motoroknál ugye nem kell foglalkozni semmivel, kulcs fordul a többi a komputer dolga. Így van ez már a klímáknál is amik fűtésre lettek optimalizálva.
Hogyan működik a klíma?
Fűtés üzemben pont fordítva mint hűtés üzemben. Hűtés üzemben ugye bent hűt és kint fűt. Ezt a folyamatot egy egyszerű 4 járatú szelep megfordítja, és akkor kint hűt bent fűt. Ugye kint még mínusz 20°C-ban is meleg van, az igaz hogy 0°C-on a víz megfagy de nagyon sok minden nem, ezért ilyenkor tanácsos a Kelvinben szemlélni az eseményeket. -20°C = 253,7 Kelvin +22°C = 295.15 Kelvin így láthatjuk hogy 45 Kelvin kell szivattyúzni abból a sok 253-ból ;-)
Van már fűtő klímája?
Fűtés üzemben még fontosabb hogy a klíma gyári állapotban legyen. Ha megnézi a képeket láthatja hogy nagyon eltudnak koszolódni ezek a gépek is.
Tisztíttassa fűtő klímáját is.