Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) (17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet).
17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet
a távollevők között kötött szerződésekről
A Kormány a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 55. §-ának
e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1. § (1) A rendelet hatálya arra a szerződésre terjed ki, amelyet
fogyasztó és vállalkozás köt egymással termék, illetve szolgáltatás
értékesítésére irányuló, a vállalkozás által működtetett
távértékesítési rendszer keretében olyan módon, hogy a szerződés
megkötése érdekében a vállalkozás kizárólag távközlő eszközt alkalmaz
(távollevők között kötött szerződés).
(2) A rendelet akkor alkalmazható, ha külön jogszabály a rendelet hatálya alá tartozó szerződésről eltérően nem rendelkezik.
(3) A rendelet hatálya nem terjed ki:
a) a távértékesítés keretében kötött pénzügyi ágazati szolgáltatási
szerződésekről szóló törvény által szabályozott pénzügyi ágazati
szolgáltatásokra irányuló szerződésekre;
b) automatából történő értékesítésre;
c) nyilvános telefonállomás igénybevétele útján az elektronikus hírközlési szolgáltatóval kötött szerződésre;
d) az építési szerződésre;
e) ingatlan tulajdonjogának vagy ingatlanra vonatkozó más jog megszerzésére irányuló szerződésekre, kivéve a bérleti szerződést;
f) az árverésen kötött szerződésre.
(4) Nem kell alkalmazni a 2-6. §, valamint a 7. § (1) bekezdésének rendelkezéseit
a) az élelmiszerek, valamint egyéb mindennapi fogyasztásra szolgáló
termékek rendszeres házhozszállítására vonatkozó szerződésekre, továbbá
b) az olyan szállást nyújtó, szállítási, étkeztetési vagy szabadidős
szolgáltatásokra vonatkozó szerződésekre, amelyek alapján a vállalkozás
e szolgáltatásokat meghatározott időpontban vagy meghatározott
időszakban nyújtja.
(5) E rendelet alkalmazásában távközlő eszköz: bármely eszköz, amely
alkalmas a felek távollétében - szerződés megkötése érdekében -
szerződési nyilatkozat megtételére. Ilyen eszköz különösen a címzett
vagy a címzés nélküli nyomtatvány, a szabványlevél, a sajtótermékben
közzétett hirdetés megrendelőlappal, a katalógus, a telefon, az
automata hívókészülék, a rádió, a videotelefon, videotex
(mikroszámítógép képernyővel) billentyűzettel vagy érintőképernyővel,
az elektronikus levél (e-mail), a távmásoló (telefax) és a televízió.
2. § (1) A vállalkozás a szerződés megkötése előtt kellő időben köteles a fogyasztót tájékoztatni:
a) a vállalkozás cégnevéről (nevéről) és címéről (székhelyéről, illetve lakóhelyéről) azonosításra alkalmas módon;
b) a szerződés tárgyának lényeges jellemzőiről;
c) a terméknek, illetve szolgáltatásnak az általános forgalmi adót és
egyéb kötelező terheket is magában foglaló áráról, illetve díjáról,
valamint az összes járulékos költségről, így különösen a fuvardíjról,
szállítási vagy postaköltségről;
d) a fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételeiről;
e) az elállás jogáról (4. és 5. §);
f) a távközlő eszköz használatának díjáról, ha azt az alapdíjtól eltérően állapítják meg;
g) a vállalkozás ajánlati kötöttségének idejéről;
h) a szerződés legrövidebb időtartamáról olyan esetben, amikor a
szerződésben foglaltak teljesítésére folyamatosan vagy ismétlődően
kerül sor.
(2) A vállalkozás az (1) bekezdés szerinti tájékoztatási
kötelezettségnek egyértelműen, közérthetően és pontosan, az igénybe
vett távközlő eszköznek megfelelő módon köteles eleget tenni.
(3) Ha a vállalkozás telefonon tesz szerződéskötésre ajánlatot a
fogyasztónak, a telefonbeszélgetés megkezdésekor köteles közölni
legalább cégnevét (nevét), székhelyét (lakóhelyét) és telefonszámát,
valamint a fogyasztó figyelmét kifejezetten fel kell hívnia
szerződéskötésre irányuló szándékára.
3. § (1) A vállalkozás köteles a 2. § (1) bekezdés a)-e) pontjában
foglaltakról való tájékoztatást írásban - papíron vagy más, a fogyasztó
számára hozzáférhető tartós adathordozón - a fogyasztó rendelkezésére
bocsátani. Ha e kötelezettségének a szerződéskötést megelőzően nem tett
eleget, ezt az írásbeli megerősítést a szerződés teljesítése során
kellő időben, de - kivéve, ha a teljesítés harmadik személy részére
történik - legkésőbb a teljesítés időpontjában köteles a fogyasztó
részére rendelkezésre bocsátani.
(2) Az (1) bekezdés szerinti írásbeli megerősítésnek a 2. § (1) bekezdés a)-e) pontjában foglaltakon túl tartalmaznia kell:
a) a 4. § szerinti elállási jog gyakorlásának feltételeit, módját és
következményeit, ideértve a 4. § (5) bekezdésében, a 6. §-ban és a 7. §
(3) bekezdésében foglaltakat, továbbá azt az esetet is, amikor a
fogyasztót az 5. § alapján az elállás joga nem illeti meg;
b) a vállalkozás azon telephelye (fiókja) vagy egyéb szervezeti egysége címét, ahol a fogyasztó panaszait érvényesítheti;
c) az esetleges jótállás feltételeit, valamint a teljesítést követően
igénybe vehető kiegészítő szolgáltatásokat (alkatrészellátás,
javítószolgálat);
d) a szerződés megszüntetésének lehetőségét, ha az határozatlan időre szól, vagy tartama az egy évet meghaladja.
(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltak nem alkalmazhatóak távközlő eszköz
útján egyetlen alkalommal nyújtott olyan szolgáltatás esetében,
amelynek ellenértékét a távközlő eszköz üzemeltetője részére kell
megfizetni. A fogyasztót azonban ilyen esetben is tájékoztatni kell a
vállalkozásnak a (2) bekezdés b) pontjában meghatározott címéről.
(4) E § alkalmazásában tartós adathordozó az olyan eszköz, amely a
fogyasztó számára lehetővé teszi a neki címzett adatoknak az adat
céljának megfelelő ideig történő tartós tárolását, és a tárolt adatok
változatlan formában és tartalommal történő megjelenítését.
4. § (1) A fogyasztó a szerződéstől nyolc munkanapon belül indokolás nélkül elállhat.
(2) A fogyasztó az (1) bekezdés szerinti elállási jogát
a) termék értékesítésére irányuló szerződés esetében a termék
kézhezvételének napjától, ha eddig az időpontig nem kapta meg a 3. §
szerinti írásbeli megerősítést, ennek kézhezvételétől számított nyolc
munkanap elteltéig, legfeljebb azonban a termék kézhezvételének
napjától számított három hónap elteltéig,
b) szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szerződéskötés
napjától, ha eddig az időpontig nem kapta meg a 3. § szerinti írásbeli
megerősítést, ennek kézhezvételétől számított nyolc munkanap elteltéig,
legfeljebb azonban a szerződéskötés napjától számított három hónap
elteltéig
gyakorolhatja.
(3) Ha a 3. § szerinti írásbeli megerősítés kézhezvételére - a (2)
bekezdés a) pontja szerinti esetben - a termék kézhezvételének
napjától, illetve - a (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben - a
szerződéskötés napjától számított három hónapon belül kerül sor, ettől
az időponttól számított nyolc munkanap elteltéig a fogyasztó akkor is
elállhat, ha a termék kézhezvételétől, illetve a szerződéskötés
napjától számított három hónapból kevesebb mint nyolc munkanap van
hátra.
(4) Írásban történő elállás esetén azt határidőben érvényesítettnek
kell tekinteni, ha a fogyasztó nyilatkozatát a határidő lejárta előtt
elküldi.
(5) A vállalkozás köteles a fogyasztó által kifizetett összeget
haladéktalanul, de legkésőbb az elállást követő harminc napon belül
visszatéríteni.
(6) A fogyasztó viseli az elállási jog gyakorlása miatt a termék
visszaszolgáltatásával kapcsolatban felmerült költségeket. A fogyasztót
ezenfelül egyéb költség nem terheli. A vállalkozás azonban követelheti
a termék nem rendeltetésszerű használatából eredő kárának megtérítését.
5. § A felek eltérő megállapodása hiányában a fogyasztó nem gyakorolhatja a 4. § szerinti elállási jogot
a) szolgáltatás nyújtására vonatkozó szerződés esetében, ha az elállási
határidő lejárta előtt a vállalkozás a teljesítést a fogyasztó
beleegyezésével megkezdte;
b) olyan termék értékesítése, illetve szolgáltatás nyújtása esetében,
amelynek ára, illetve díja a pénzpiac értékesítő által nem irányítható
ingadozásától függ;
c) olyan termék értékesítése esetében, amely a fogyasztó személyéhez
kötött, illetve amelyet a fogyasztó utasításai alapján vagy kifejezett
kérésére állítottak elő, vagy amely természeténél fogva nem
szolgáltatható vissza vagy gyorsan romlandó;
d) hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépi szoftver példányára
vonatkozó szerződés esetében, ha a csomagolást a fogyasztó felbontotta;
e) hírlap, folyóirat és időszaki lap értékesítésére vonatkozó szerződés esetében;
f) szerencsejáték-szerződés esetében.
6. § (1) Ha a termék árát vagy a szolgáltatás díját részben vagy
egészben a vállalkozás által nyújtott kölcsön [a fogyasztóvédelemről
szóló 1997. évi CLV. törvény 2. § o) pontja] fedezi, a fogyasztó 4. §
szerinti elállási jogának gyakorlása a fogyasztási kölcsönszerződést is
felbontja.
(2) A fogyasztó a vállalkozásnak a fogyasztási kölcsönszerződés
felbontásából eredő kárát nem köteles megtéríteni, és tőle kamat vagy
egyéb költség sem követelhető.
(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni, ha
a termék árát vagy a szolgáltatás díját részben vagy egészben harmadik
személy által nyújtott fogyasztási kölcsön (a hitelintézetekről és a
pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény 2. számú
melléklete III. 5. pont) fedezi, feltéve, hogy a fogyasztási
kölcsönszerződés a pénzügyi intézmény és a vállalkozás előzetes
megállapodásán alapul. A vállalkozás köteles a fogyasztó elállásáról a
pénzügyi intézményt haladéktalanul értesíteni.
7. § (1) Ha a felek a teljesítés időpontjában nem állapodtak meg, a
vállalkozás a szolgáltatás rendeltetéséből kétségtelenül megállapítható
időpontban, ennek hiányában a fogyasztó felszólításában meghatározott
időpontban vagy időn belül, felszólítás hiányában legkésőbb a
megrendelésnek a vállalkozáshoz való megérkezésétől számított harminc
napon belül köteles a szerződés szerinti teljesítésre.
(2) Ha a vállalkozás a szerződésben vállalt kötelezettségét azért nem
teljesíti, mert a szerződésben meghatározott termék nem áll
rendelkezésére, illetve a megrendelt szolgáltatást nem áll módjában
nyújtani, köteles erről a fogyasztót haladéktalanul tájékoztatni,
valamint a fogyasztó által fizetett összeget haladéktalanul, de
legkésőbb harminc napon belül visszatéríteni. E kötelezettség
teljesítése a vállalkozást nem mentesíti szerződésszegése egyéb
következményei alól.
(3) Ha a vállalkozás a szerződésben meghatározott módon helyettesítő
termékkel, illetve szolgáltatással teljesít, a 4. § szerinti elállási
jog gyakorlása folytán a termék visszaszolgáltatásával kapcsolatban
felmerült költségek a vállalkozást terhelik. A költségek viseléséről,
valamint a megfelelően helyettesítő termékkel, illetve szolgáltatással
történő teljesítésről a vállalkozás egyértelműen és pontosan köteles a
fogyasztót tájékoztatni.
8. § (1) A vállalkozás nem követelhet a fogyasztótól
ellenszolgáltatást, ha olyan terméket értékesít, illetve olyan
szolgáltatást nyújt, amelyet korábban a fogyasztó nem rendelt meg.
(2) A fogyasztó nyilatkozatának elmulasztása esetén sem lehet
vélelmezni a vállalkozás ajánlatának - hallgatólagos - elfogadását.
9. § (1) A fogyasztó kifejezett hozzájárulása szükséges ahhoz, hogy a
vállalkozás a szerződéskötés céljából automata hívókészüléket, illetve
távmásolót (telefaxot) használjon.
(2) Ha külön jogszabály eltérően nem rendelkezik, a vállalkozás a
fogyasztó kifejezett tiltakozásának hiányában használhat olyan,
közvetlen kapcsolatot lehetővé tevő távközlő eszközt, amely nem
tartozik az (1) bekezdés hatálya alá.
10. § A vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy a rendeletben
meghatározott tájékoztatási kötelezettségének eleget tett, a határidők
betartására vonatkozó előírásokat megtartotta, valamint a fogyasztó 9.
§-ban előírt hozzájárulását beszerezte.
11. § (1) A fogyasztó a rendeletben meghatározott jogáról érvényesen nem mondhat le.
(2) A rendeletben foglaltaktól csak a fogyasztó javára lehet eltérni.
(3) Ha a rendelet hatálya alá tartozó szerződés az Európai Gazdasági
Térség valamelyik államával szoros kapcsolatban áll, harmadik ország
jogának a felek által a szerződésre irányadó jogként való választása
érvénytelen annyiban, amennyiben e harmadik ország joga az említett
államnak a 97/7/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvet átültető
jogszabálya eltérést nem engedő rendelkezésével ellentétes. Az érintett
kérdésben a felek által választott jog helyett az említett állam jogát
kell a szerződésre alkalmazni.
11/A. § A 2. és 3. § rendelkezéseinek megsértése esetén a Nemzeti
Fogyasztóvédelmi Hatóság a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen
kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvényben
meghatározott szabályok szerint jár el.
12. § (1) Ez a rendelet 1999. március 1-jén lép hatályba,
rendelkezéseit csak a hatálybalépését követően kötött szerződésekre
kell alkalmazni.
(2)
(3) Ez a rendelet a távollévők között kötött szerződések esetén a
fogyasztók védelméről szóló, 1997. május 20-i 97/7/EK európai
parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja; az
irányelv 8. cikke kivételével.
- Az oldalon található 2024-es árak csak írásos visszaigazolás esetén érvényesek.
- A feltüntetett árak Bruttó fogyasztói árak, tartalmazzák a 27% ÁFA-t és az újrahasznosítási
díjat.
- A termékeknél csak az adatlapon felsorolt termékeket tartalmazza az ár! Ha csak külön nem soroljuk fel akkor nem tartalmazza a felszereléshez szükséges anyagokat (csővezeték, kábel, tartókonzol) és munkadíjat!
- Az oldalainkon található márkanevek, logók és fantázia nevek bejegyzett cégek tulajdonai! Mi csak a termékek beazonosíthatósága miatt szerepeltetjük őket!
- A kijelzőkön megjelenő színek eltérnek a valóságtól!
- © 1993-2024 Minden jog fenntartva.
Klíma katalógusok | Klíma árak | Klíma tippek | ÁSZF | Split klíma | Klíma szerviz klíma javítás Szeged